Projekt „EAHC/2013/Health/07 Study concerning the review and mapping of continuous professional development and lifelong learning for health professionals in the EU”

Posted Opublikowane przez Kamil Kostelecki w Aktualności
lip
16

loga

W dniu 20 czerwca 2014 r. w siedzibie Związków Zawodowych, w Brukseli odbyło się spotkanie związane z projektem  EAHC/2013/Health/07 Study concerning the review and mapping of continuous professional development and lifelong learning for health professionals in the EU, realizowanym przez europejskie organizacje reprezentujące zawody medyczne „Technical workshop on continuous professional development and lifelong-learning for health professionals in Europe”,  w związku z Dyrektywą 55/2013/UE dotyczącą m.in uznawania kwalifikacji zawodowych zawodów sektorowych.  Organizacje realizujące projekt to: Council of European Dentists (CED), the European Federation of Nurses Associations (EFN), the European Midwives Association (EMA), the European Public Health Alliance (EPHA), the Pharmaceutical Group of the European Union (PGEU), led by the Standing Committee of European Doctors (CPME) oraz Consumers, Health and Food Executive Agency (CHAFEA).

W Zaleceniach Rady UE z 2009 r. napisano m.in., że „niedostateczny poziom bezpieczeństwa pacjentów stanowi poważny problem zdrowotny, a także znaczne obciążenie ekonomiczne ograniczonych zasobów w dziedzinie zdrowia. Dużej części zdarzeń niepożądanych można uniknąć, zarówno w sektorze szpitalnym, jak i w podstawowej opiece zdrowotnej; za ich większość wydają się odpowiadać czynniki systemowe”. Rada zaleca państwom członkowskim promowanie kształcenia i szkolenia pracowników opieki zdrowotnej w kwestiach bezpieczeństwa pacjentów poprzez m.in. (…) sprzyjanie interdyscyplinarnemu kształceniu i szkoleniu w zakresie bezpieczeństwa pacjentów wszystkich pracowników medycznych, innych pracowników opieki zdrowotnej oraz odpowiedniej kadry zarządzającej i pracowników administracyjnych w placówkach opieki zdrowotnej (…). Dyrektywa UE (55/2013) wskazuje, że państwa członkowskie – zgodnie z procedurami właściwymi dla każdego państwa członkowskiego – poprzez wspieranie ustawicznego rozwoju zawodowego zapewniają, aby specjaliści, których kwalifikacje zawodowe mogli aktualizować swoją wiedzę, umiejętności i kompetencje, aby prowadzić bezpieczną i skuteczną praktykę oraz być na bieżąco ze zmianami w dziedzinie, w której się specjalizują. Komisja Europejska oczekuje, że Państwa członkowskie będą przedstawiały sposób realizacji tego zapisu poprzez wprowadzenie systemu kształcenia ustawicznego. Stąd organizacje medyczne, które zajmują się także określaniem uprawnień do wykonywania zawodu podjęły się wypracowania rozwiązań, które mogą wesprzeć Komisje Europejską w dalszym działaniu na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa konsumentom/pacjentom w UE.

Celem spotkania było wypracowanie dla Komisji Europejskiej stanowisk dotyczących ujednolicenia profesjonalnego kształcenia ustawicznego (CPD) w Unii Europejskiej, gwarantującego przygotowanie profesjonalistów do bezpiecznej opieki z wykorzystaniem kształcenia ustawicznego w sytuacji zmieniającego się środowiska. Spotkanie prowadzone było przez dr Konstantego Radziwiłła (CPME). Posiedzenie rozpoczęła Caroline Hager, z Dyrekcji ds. Zdrowia i Konsumentów Komisji Europejskiej (DG SANCO), następnie prowadzące sesję plenarną przedstawił wstępne wyniki raportu dotyczącego form oraz zasad kształcenia ustawicznego w UE, systemu umożliwiającego nadzór nad bezpiecznym wykonywaniem zawodu i oceną konieczności wprowadzenia ujednoliconego kształcenia ustawicznego w  zawodach medycznych, w UE. Następnie miały miejsce sesje warsztatowe prowadzone przez ekspertów Projektu. Sesja  dotycząca bezpieczeństwa pacjentów „Patient safety: CPD and impact on daily clinical practice and quality of care: context and conditions” prowadzona była przez dr Dorotę Kilańską, reprezentującą Europejską Fundację Badań Naukowych w Pielęgniarstwie (ENRF), powołaną przy EFN. Sesja dotycząca przyszłości wprowadzania rozwiązań i kompetencji pracowników medycznych „Trends: changing structures and competences”, prowadzona była przez dr Ritę Borg Xuereb. Kolejne sesje to „Barriers and incentives: how to overcome barriers to CPD at individual/profession/regulatory level”, której przewodniczył  dr Martin Henman z Trinity College Dublin. Bardzo ważny aspekt akredytacji kształcenia podyplomowego poruszany był podczas sesji prowadzonej przez dr Bernard Maillet, ABSyM-BVAS /CNOMNROG – „Accreditation: national and European systems”.  Następnie przedstawiono raporty z dyskusji panelowych i zastanawiano się nad koniecznością kształcenia ustawicznego w związku z przemieszczaniem się pracowników ochrony zdrowia w UE, sesję plenarną prowadziła Mervi Jokinen, reprezentująca European Midwives Association. Uczestnicy sesji mieli za zadanie zastanowienie się, czy i jak powinno się wprowadzić profesjonalne kształcenie ustawiczne na poziomie UE, jakie to przyniesie korzyści dla ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pacjentów oraz samym pracowników, jak powinno się to rozwiązać na poziomie UE i czy należy narzucić minimalne wymagania pracownikom, którzy np. ukończyli edukację otrzymali prawo wykonywania zawodu i nie podnoszą swoich kwalifikacji, czy też nie odnawiają wiedzy w różnych formach kształcenia podyplomowego.

Na zakończenie uczestnicy spotkania i zaproszeni eksperci oraz przedstawiciele Komisji Europejskiej zastanawiali się nad znaczeniem kształcenia przez całe życie (LLL) dla bezpieczeństwa pacjentów w związku z raportem Komisji Europejskiej wynikającym z ww. zaleceń Rady Unii Europejskiej „w sprawie bezpieczeństwa pacjentów, w tym profilaktyki i kontroli zakażeń związanych z opieką zdrowotną”.  Raport z badania będzie dostępny na stronie Projektu.

IMG_0854 IMG_0855 IMG_0861 IMG_0864