Sprawozdanie z warsztatów szkoleniowych OSCE o tematyce „Nowoczesne formy weryfikacji efektów kształcenia praktycznego w oparciu o zaawansowane systemy symulatorów medycznych”

Posted Opublikowane przez Kamil Kostelecki w Aktualności
kwi
2

W dniach 26-29 marca 2015 roku w Międzyzdrojach odbyły się warsztaty szkoleniowe OSCE (Objective Structured Clinical Examination) o tematyce „Nowoczesne formy weryfikacji efektów kształcenia praktycznego w oparciu o zaawansowane systemy symulatorów medycznych”. Obecnych było ponad 40 osób z całej Polski zainteresowanych tą nową metodą egzaminowania.

Egzamin typu OSCE służy do standaryzowanej oceny umiejętności w warunkach symulowanych. Student demonstruje jak wykonać daną procedurę na poszczególnych stacjach, zaś egzaminator używa standaryzowanego schematu oceniania swoistego dla każdej stacji tzw. checklist. Ten typ egzaminowania jest obiektywny i sprawiedliwy, ponieważ wszyscy studenci mają to samo zadanie do wykonania. Można ocenić szeroki zakres umiejętności u dużej liczby studentów we względnie krótkim czasie. Przygotowanie merytoryczne i organizacyjne poszczególnych stacji wymaga dużego nakładu pracy i środków ze strony organizatorów.

Warsztaty składały się z części teoretycznej i praktycznej. Na zajęciach uczestnicy przygotowywali Checklist (lista kontrolna będąca podstawą dla oceny umiejętności dla danej stacji) oraz opracowywali kryteria oceniania. W ostatnim dniu poszczególne grupy zdawały ,,egzamin OSCE” z wylosowanej stacji z podziałem na egzaminatora, studenta i symulowanego pacjenta. Był stres, była i zabawa. Każdej z grup zależało, aby wypaść jak najlepiej. Trudność była tym większa, że audytorium obserwujące egzamin składało się z nauczycieli akademickich. Osoby, które wcieliły się w postać zdającego z ogromną ulgą przyjmowały informację zwrotną o pozytywnym wyniku egzaminu, a ewentualne uwagi krytyczne odbierały ze zrozumieniem.

Atrakcją warsztatów był stół anatomiczny Anatomage prezentujący ciało ludzkie w rzeczywistych rozmiarach. Zawierał on unikalną, realistyczną i dokładną wizualizację 3D anatomii ludzkiej. Wirtualny pacjent mógł być obracany w różnych płaszczyznach . Narzędzia wirtualne pozwalały ćwiczyć szereg procedur operacyjnych. Szczególnym zainteresowaniem wśród uczestników warsztatów cieszyła się możliwość ,,krojenia” pacjenta w różnych płaszczyznach na warstwy i segmenty. Całość obsługi stołu odbywała się poprzez intuicyjne sterowanie dotykowe. Za pomocą stołu można było przeglądać dane pochodzące z badań MRI, CT, USG. To nowy wymiar nauki anatomii i wspaniałe narzędzie dydaktyczne.

W części praktycznej szkolenia uwzględniona była nauka obsługi nowoczesnego symulatora SimMan 3G, który posiadał zdolność mrugania, łzawienia, akomodacji źrenic, wydawania odgłosów, drgawek, krwawienia, kurczu krtani, obrzęku gardła, szczękościsku. To tylko nieliczne możliwości tego symulatora. Ten zaawansowany wirtualny pacjent posiada możliwość wykorzystania dowolnego scenariusza klinicznego.

Podczas zajęć ćwiczono scenariusz postępowania z pacjentem we wstrząsie anafilaktycznym oraz po zatrzymaniu krążenia z powodu migotania komór. Cała procedura postępowania obejmowała również farmakoterapię. Program pokazywał na monitorze jaki lek został podany i w jakiej dawce!

Dzięki takim symulatorom studenci mają możliwość doskonalenia swoich umiejętności. Wiedza uzyskana podczas ćwiczeń pozwala zdiagnozować błędy popełniane podczas czynności.

Szkolenie OSCE pokazało jak duże jest zapotrzebowanie na tego typu doskonalenie i w jak ciekawy sposób można urozmaicić edukację.

Iwona Szymańska
Zakład Pielęgniarstwa Społecznego i Zarządzania w Pielęgniarstwie

DSC_9859
DSC_9863
DSC_9869
DSC_9872
DSC_9873
DSC_9879
DSC_9883
DSC_9885
DSC_9886
DSC_9891
DSC_9899
DSC_9902